Khamis, 24 April 2014

HAMZAH FANSURI

Syeikh Hamzah al-Fansuri dilahirkan di Barus atau Fansur pada pertengahan abad ke-16 hingga awal abad ke-17, tetapi tarikh lahir secara tepat belum dapat ditentukan. Fansur merupakan sebuah kampung yang terletak di antara Kota Singkel dengan GosongTelaga (Aceh Selatan). Semasa zaman Kerajaan Aceh Darussalam, Kampung Fansur itu terkenal sebagai pusat pendidikan Islam di bahagian Aceh Selatan. Perbezaan pendapat menyatakan bahawa beliau dilahirkan di Syahrun Nawi atau Ayuthia di Siam dan berhijrah serta menetap di Barus. Ayah Syeikh Hamzah al-Fansuri bernama Syeikh Ismail Aceh pernah menjadi gabenor di Kota Sri Banoi. Beliau menggantikan Gabenor Wan Ismail yang berasal dari Patani, yang telah melepaskan jawatan kerana usianya yang lanjut.
Ibu bapa Hamzah telah meninggal dunia ketika beliau masih kecil. Suasana dan keadaan ini mendorong beliau hidup terpencil dan berdagang atau mengembara dari sebuah negeri ke sebuah negeri. Sewaktu mengembara dan berdagang itu, Syeikh Hamzah al-Fansuri telah belajar berbagai-bagai ilmu dalam masa yang lama. Selain menimba ilmu di Aceh, beliau juga telah mengembara ke pelbagai tempat, di antaranya ke Banten (Jawa Barat).Sumber lain juga menyatakan bahawa beliau pernah mengembara keseluruh tanah Jawa, Semenanjung Tanah Melayu, India, Parsi dan Arab.
Dikatakan bahawa Syeikh Hamzah al-Fansuri sangat mahir dalam ilmu-ilmu fikah, tasawuf, falsafah, mantiq, ilmu kalam, sejarah, sastera dan lain-lain. Dalam bidang bahasa pula, beliau menguasai dengan kemas seluruh sektor ilmu Arabiyah dan fasih dalam pengucapan bahasa tersebut. Beliau juga berkebolehan dalam pelbagai bahasa lain seperti bahasa Urdu, Parsi, Melayu dan Jawa. Bahasa Melayu telah menjadi bahasa ibundanya. Bahasa Melayu yang digunakannya itu sudah memperlihatkan bentuk seperti yang digunakan sekarang.
Menurut Muhammad Naguib al-Attas, Hamzah Fansuri diperkirakan meninggal menjelang tahun 1607, sedangkan L.F Brakel menyebutkan bahwa Hamzah Fansuri masih sempat hidup hingga tahun 1620.
KEDUDUKAN DAN SUMBANGAN HAMZAH FANSURI TERHADAP PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU

SYEIKH Hamzah Fansuri ialah seorang ulama dan pujangga besar Melayu.Beliau merupakan penyair Melayu pertama yang mengubah syair-syair bersifat agama.Hamzah Fansuri adalah seorang yang sangat terkemuka dalam kalangan orang Melayu kerana syair-syair dan puisi-puisinya yang menakjubkan.
Syair-syair Hamzah Fansuri yang diketahui tidak kurang 32 untaian. Syair-syairnya dianggap sebagai syair Melayu pertama yang ditulis dalam bahasa Melayu, iaitu sajak empat baris dengan pola bunyi akhir aaaa pada setiap barisnya. Ciri-ciri sajaknya yang menonjol di antaranya menjadi puisi Melayu klasik. Pertama,pemakaian penanda kepengarangan. Kedua, banyak petikan ayat Al-quran, hadis, pepatah, dan kata-kata Arab. Hal ini menunjukkan cepatnya proses Islamisasi dalam penggunaan bahasa, kebudayaan dan sastera Melayu abad ke-16. Ketiga, dalam setiap bait terakhir syairnya selalu mencantumkan takhallus (nama diri), iaitu nama julukan yang biasanya didasarkan pada nama tempat kelahiran penyair atau tempat ia dibesarkan. Keempat, terdapat pula tamsil dan citraan-citra simbolik yang biasa digunakan oleh penyair-penyair Arab dan Persia dalam melukiskan pengalaman dan gagasannya. Kelima,kerana paduan yang seimbang antara diksi (pilihan kata), rima dan unsur-unsur puitik lainnya.
Dalam bidang sastera, Hamzah Fansuri mempelopori pula penulisan puisi-puisi Islam bercorak kesufian, mistik, metafizik dan pembicaraan terhadap hubungan insan dengan penciptanya dan manusia seluruhnya. Kandungan puisi-puisinya sukar ditandingi oleh penyair lain yang sezaman atau selepasnya. Beliau ialah orang pertama yang memperkenalkan syair dan puisi empat baris dengan skema sajak akhir aaaa seperti sebelumnya. Dilihat dari strukturnya, syair yang diperkenalkan oleh Hamzah Fansuri seolah-olah merupakan perpaduan antara sajak Parsi dengan pantun Melayu. Hamzah Fansuri juga telah berhasil meletakkan dasar-dasar puitika dan estetika Melayu. Pengaruh itu masih dapat diamati sehingga sekarang, seperti dalam karya penyair Pujangga Baru, sasterawan angkatan 70-an dan sebagainya. Bidang kebahasaan,Hamzah Fansuri telah memberikan beberapa sumbangan. Pertama, sebagai penulis pertama kitab keilmuan dalam bahasa Melayu, beliau berhasil mengangkat bahasaMelayu menjadi bahasa intelektual dan ekspresi keilmuan yang hebat. Oleh sebab itu, kedudukan bahasa Melayu di bidang penyebaran ilmu dan persuratan menjadi sangat penting dan mengungguli bahasa-bahasa Nusantara yang lain pada waktu itu.
Sumbangan dan pemikiran selanjutnya mengenai kebahasaan dapat dibaca dalam syair-syair dan risalah-risalah tasawuf Hamzah Fansuri, sangat besar jasanya dalam proses Islamisasi bahasa Melayu. Islamisasi bahasa sama saja dengan Islamisasi pemikiran dan kebudayaan. Syair-syairnya bukan sahaja memperkaya perbendaharaan kata bahasa Melayu tetapi juga mengintegrasikan konsep-konsep Islam dalam berbagai-bagai bidang kehidupan dalam sistem bahasa. Karya-karya sufisme dalam bentuk syair telahmengubah perspektif dan fungsi sastera ini. Beliau telah memperkenalkan satu dimensi baru untuk memahami kehidupan dan keindahan. Melalui hasil karangannya, dijelaskan mengapa orang harus mencari Tuhan dan juga sebagai garis petunjuk untuk mencari Tuhan. Syair-syair Hamzah sarat dengan estetika, ilmu dan falsafah diolah berdasarkan pengaruh pantun menampakkan bahawa Hamzah menguasai puisi Parsi bersifat tasawuf dan memupuk rasa cinta akan Allah. Hamzahlah penyajak Melayu pertama yang menggunakan syair dalam tulisan agama.
Sesungguhnya, Hamzah melalui pengalaman peribadi dan dirinya sebagai fokus telah menukar konsep sastera, kepengarangan dan konsep diri. Paling penting beliau telah mengungkapkan perubahan dari segi persepsi kehidupan dunia Melayu. Hamzah memberi sumbangan yang sangat besar kepada kesusasteraan Melayu dan Nusantara.Hasil karyanya mengandungi benih-benih inovasi yang kemudiannya diwarisi oleh pengarang Melayu seperti Abdullah Munshi, Raja Ali Haji dan Salleh Perang.

KARYA HAMZAH FANSURI

Asrar al-Arifin (Rahsia Orang yang Bijaksana)
Sharab al-Asyikin (Minuman Segala Orang yang Berahi)
Zinat al-Muwahidin (Perhiasan Sekalian Orang yang Mengesakan).
Syair Si Burung Pingai
Syair Si Burung Pungguk
Syair Sidang Fakir
Syair Dagang

Syair Perahu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan