Ahad, 27 April 2014

PANTANG LARANG DALAM SULALATUS SALATIN


Pantang larang merupakan larangan keras terhadap sesuatu tindakan berdasarkan kepercayaan bahawa tindakan sedemikian terlalu suci atau terlalu terkutuk untuk dilakukan oleh orang biasa. Dalam Salalatus Salatin banyak terdapat pantang larang yang perlu diikuti oleh rakyat. Pantang larang ini dilaksanakan bagi membezakan pangkat dan kedudukan. Jika pantang larang dilanggar, hukuman akan dikenakan kepada pelaku tersebut. Oleh itu, rakyat perlu mematuhi segala pantang larang yang telah dilandaskan. Antara pantang larang yang terdapat dalam Salalatus Salatin ialah seperti di bawah:

1) Larangan Memakai Barangan Berwarna Kuning
Orang-orang kebanyakan dilarang memakai sapu Langan, tepi tabir dan bantal besar yang berwarna kuning. Kain baju, destar yang berwarna kuning boleh dipakai sekiranya dianugerahkan oleh raja.

2) Larangan Berbuat Rumah Bermanjungan Bertiang Gantung
Rakyat dilarang membina rumah yang bertiang gantung dan tidak terletak ke tanah atau bertiang terus dari atap .

3) Larangan Memakai Penduk Dan Teterapan Keris
Orang kebanyakan dilarang bergelang kaki emas dan berkeroncong emas berkepala perak kecuali yang dianugerahkan oleh raja.

4) Larangan Bertengkolok Dan Berbaju Sarung
Rakyat biasa tidak dibenarkan memakai baju sarung dan bertengkolok pada hari perkahwinan kecuali dikurniakan oleh raja.  Sekiranya adat ini tidak dipatuhi, akandikenakan hukuman denda

5) Larangan Berbaju Keling
Rakyat tidak dibenarkan memakai pakaian ini kecuali disediakan oleh orang-orang Besar.  Sekiranya adat ini tidak dipatuhi akan dikenakan hukuman denda.

6) Larangan Berkelakuan Biadap Terhadap Raja Pembesar
Rakyat mesti menghormati raja dan pembesar,  sekiranya engkar akan dijatuhkan hukuman bunuh.   Contohnya, Perpatih Hitam cuba dibunuh oleh Laksamana kerana menguis tikar di hadapan Bendahara.

7) Larangan Menyebarkan Fitnah
Perbuatan menyebarkan fitnah adalah berdosa besar.   Malah menyebabkan orang yang tidak bersalah teraniaya.   Hukuman bunuh terhadap orang yang menyebar fitnah. Contohnya, Raja Mandaliar dan Kitul dijatuhkanhukuman bunuh kerana mereka yang bertanggun9jawab menyebarkan fitnah.

8) Larangan Tidak Mengikut Perintah Raja
Rakyat atau pembesar mesti mematuhi perintah kerana jika ingkar akan dikenakan hukuman bunuh.   Contohnya,  Seri Bija Diraja diperintahkan bunuh oleh Sultan Mahmud Syah kerana tidak datang menghadap pada hari raya.

9) Larangan Memakai Sesuatu Yang Menjadi Hak Seperti Isteri Dan Gundik Raja
Sesuatu yang menjadi hak raja tidak boleh diganggu kerana akan dijatuhkan hukuman bunuh.  Contoh hukumah bunuh yang dijatuhkan kepada Hang Tuah yang dikatakan telah bermesra dengan salah seorang gundik raja.

10) Larangan Menderhaka
Rakyat tidak boleh sesekali menderhaka kepada raja.  Sekiranya menderhaka, mereka akan dikenakan hukuman bunuh.  Contohnya hukuman bunuh ke atas Bendahara Seri Maharaja serta seluruh ahli keluarganya kecuali Tun Fatimah kerana dikatakan Bendahara sedang merancang untuk merampas kuasa atau cuba mencabar hak dan kedudukan raja.

11) Larangan Menggunakan Payung Putih Dan Kuning
Payung kuning untuk anak-anak raja dan orang-orang Besar.  Manakala payung putih untuk raja. Sekiranya tidak dipatuhi akan dikenakan denda pati, yakni sekati lima.

12) Larangan Bersekedudukan Dengan Isteri Orang Atau Merampas Isteri Orang
Hukuman bunuh boleh dilakukan oleh si suami.  Contohnya Tun Biajid menimang-nimang lembingnya pada sultan kerana perbuatan Sultan Mahmud Syah berkendakdengan isterinya. Pengiring sultan cuba membunuh Tun Biajid kerana berkelakuan biadap depan sultan tetapi baginda melarang kerana tindakan Tun Biajid betul dari segi undang-undang.

13) Larangan Mencuri Dan Mengambil Harta Orang Atau Barang Orang Yang Tercicir
Hukuman kepada pencuri ialah hukuman bunuh. Sesiapa yang terjumpa harta mesti dihantar ke balai yang disediakan.  Contohnya, semasa pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah, baginda bertindak membunuh pencuri-­pencuri yang ditemuinya pada malam baginda menyamar keluar untuk membanteras kegiatan kecurian yang terlalu berleluasa.

14) Larangan Menyembah Pembesar Sebelum Menyembah Raja Atau Di Hadapan Raja
Perbuatan menyembah pembesar sebelum menyembah raja akan dihukum cerca.  Contohnya, Bendahara Seri Maharaja telah mencerca Raja Mandeliar kerana hendak menyembah Bendahara Seri Maharaja di balai raja.

15) Larangan Mengambil Tunangan Atau Anak Dara Orang
Hukuman bunuh akan dikenakan.  Contohnya, Sultan Abdul Jamal berusaha membunuh Hang Nadim kerana telah melarikan tunangannya Tun Teja.  Tetapi gagal kerana Hang Nadim sempat berlepas menyelamatkan diri dengan kembali ke Melaka.

16) Larangan-Larangan Diraja Mengenai Perhiasan, Pakaian Dan Peralatan Diraja
Larangan-larangan memakai kain kuning, membuat rumah dengan bentuk tertentu,  membuat perahu dengan kelengkapan tertentu, memakai perhiasan emas,  memakai keris tertentu dan lain-lain akan dikenakan hukuman sekati lima.

1 ulasan:

  1. nak tnye ye..ada tak rujukan ms berapa halamn berapa dlm buku sulalatus salatin ini?

    BalasPadam