Khamis, 24 April 2014

UNSUR-UNSUR MITOS YANG TERDAPAT DALAM SULATUS AL SALATIN

PEMBUKAAN BEBERAPA BUAH NEGERI
Pembukaan negeri Melaka. Pembukaan negeri Melaka dapat dikaitkan dengan peristiwa seekor pelanduk putih yang telah mengalahkan seekor anjing. Raja Iskandar Syah kagum dengan kekuatan pelanduk tersebut. Baginda seterusnya bercadang untuk membuka negeri di kawasan tersebut.  Nama negeri Melaka berasal daripada nama pokok, iaitu pokok Melaka. Raja Iskandar Syah bersandar pada sebatang pokok dan menanyakan nama pokok berkenaan pada para pengikutnya. Baginda seterusnya menjadikan nama pokok berkenaan sebagai nama negeri yang baru dibuka. Mitos ini ada diceritakan dalam Sulalatus Salatin pada halaman ke-71.
Maka Raja Iskandar Syah pun berjalan balik membaruh, lalu terus kepada sebuah sungai, Bertam namanya, dan kualanya berbukit. Maka baginda pun datanglah ke sana, berhenti di bawah sepohon kayu, terlalu rampak, maka baginda menyuruh berburu, sekonyong-konyong terjun anjing dihambat pelanduk. Titah baginda “ baik tempat ini diperbuat negeri, anjing alah oleh pelanduk, jikalau orangnya betapa lagi?”. Maka sembah orang, “kayu Melaka namanya, tuanku,”. Maka titah Raja Iskandar Syah, “ Jika demikian, Melakalah nama negeri ini.” 
Asal- usul Singapura pula dapat dikaitkan dengan peristiwa kemunculan seekor binatang yang bernama ‘singa’. Pembukaan Singapura melibatkan Seri Teri Buana, Demang Lebar Daun, Menteri Bupala dan Batala. Semasa pembukaan Singapura, Seri Teri Buana berteduh di bawah pokok jambu. Kemudian, tiba-tiba baginda melihat seekor binatang yang berbulu merah pada tubuh dan mempunyai kepala yang berwarna kehitam-hitaman serta mempunyai bulu berwarna putih pada dada melintas dengan agak pantas di hadapan baginda. Seterusnya, baginda bertanyakan nama binatang berkenaan kepada pengikutnya dan menamakan negeri yang baru dibuka itu dengan nama haiwan tersebut. Kisah pembukaan negeri Singapura ada diceritakan dalam Sulalaus Salatin pada halaman ke- 40.
Maka baginda semayam di bawah pohon jambu laut, dihadap segala Orang Besar-besar , berbicara hendak membuat negeri, seraya menitahkan rakyat menebas kayu di padang itu. Maka segala rakyat pun naiklah menebas, sekonyong-konyong melintas seekor binatang maha tangkas lakunya merah warna bulu tubuhnya, kehitam-hitaman kepalanya, dan putih dadanya, sikapnya terlalu perkasa, besar sedikit daripada kambing randuk. Setelah ia melihat orang banyak itu, lalu ia melompat, ghaib daripada mereka itu. Maka titah Seri Teri Buana, “Apa nama binatang serupa itu?”. Maka seorang pun tiada menyahut. Maka sembah Demang Lebar Daun, “ Tuanku, ceritera orang  patik dengar, yang demikian sifat dan kelakuan binatang itu, singa konon namanya, tuanku.” Maka titah baginda, “ Patutlah kita perbuat negeri tempat ini, kerana binatang gagah ada di dalamya, dan sebutlah Temasek ini Singapura”, sampailah sekarang disebut orang ‘Singapura’.
Pembukaan Pasai pula dapat dikaitkan dengan peristiwa anjing Sultan Maliku’s Salleh yang bernama Si Pasai menyalak di suatu kawasan  tanah tinggi. Negeri yang baru dibuka oleh Sultan Maliku’s Salleh itu diambil sempena nama anjingnya, Si Pasai. Kisah pembukaan negeri Pasai ada diceritakan dalam Sulalatus Salatin pada halaman ke-59.
Setelah berapa lamanya Sultan Maliku’t Tahir dan Sultan Maliku’l Mansur pun besarlah, dan negeri Perlak pun alah oleh musuh dari seberang, dan orang Perlak pun pindahlah ke negeri Semundra. Maka  Sultan Maliku’s Salleh pun berfikir dalam hatinya hendak berbuat negeri akan tempat anakanda baginda, maka titah  Sultan Maliku’s Salleh pada segala Orang Besar-besar , “ Esok hari kita pergi berburu”. Setelah pagi-pagi hari maka Sultan Maliku’s Salleh pun naiklah gajah yang bernama Permadewan itu, lalu berangkatlah ke seberang. Datang ke pantai, maka anjing yang bernama Si Pasai itu pun menyalak , maka Sultan Maliku’s Salleh pun segera mendapatkan anjingnya itu menyalak tanah tinggi, sekira-kira luas tempat istana, dengan kelengkapannya terlalu amat baik, seperti ditempa rupanya. Maka   Sultan Maliku’s Salleh disuruhnya tebas. Setelah sudah maka diperbuatnya negeri, pada tempat tanah tinggi itu dibuatnya istana, lalu dinamainya negeri itu ‘Pasai’, menurut nama anjingnya itu.
Pembukaan Semundra pula dikaitkan dengan peristiwa Merah Silu bertemu dengan seekor semut besar seperti kucing. Merah Silu kemudian makan semut tersebut. Tempat tersebut dinamakan  Semundra yang bermaksud semut besar. Kisah pembukaan negeri Semundra terdapat dalam Sulalatus Salatin pada halaman yang ke-57.
Adalah pada suatu riwayat Merah Silu pergi berburu, maka anjingnya bernama Si Pasai itu pun menyalak. Dilihat Merah Silu Si Pasai menyalak itu di atas tanah tinggi, seperti ditimbun orang rupanya. Maka Merah Silu naik di atas tanah tinggi itu, maka dilihatnya seekor semut besar seperti kucing, maka oleh Merah Silu semut itu diaambil dan dimakannya. Maka tanah tinggi itu diperbuatnya akan tempat, dinamainya Semundra ertinya semut besar.
KEDATANGAN ISLAM KE ALAM MELAYU
Kedatangan Islam ke Semundra dikaitkan dengan peristiwa Merah Silu bermimpi bertemu dengan Nabi Muhammad (s.a.w). Beliau bermimpi nabi Muhammad (s.a.w) telah meludah ke dalam mulut Merah Silu dan pada keesokan harinya, setelah Merah Silu terjaga dari tidur beliau telah boleh mengaji dan badannya berbau nawarastu. Kisah kedatangan Islam ke Semundra diceritakan dalam Sulalatus Salatin pada halaman ke-57.
Syahadan pada malam itu Merah Silu pun tidur, maka ia dirinya berpandangan dengan Rasullulah salla’llahu’alaihi wa salam. Maka sabda Rasullulah kepada Merah Silu, “Ngangakan mulutmu!” Maka oleh Merah Silu dingangakan mulutnya, diludahi oleh Rasullulah mulut Merah Silu. Maka Merah Silu pun terjaga daripada tidurnya. Diciumnya bau tubuhnya seperti bau narawastu. Telah hari siang , maka fakir pun naik ke darat membawa Quran disuruhnya baca pada Merah Silu. Maka oleh Merah Silu dibacanya Quran itu, maka kata fakir kepada Sheikh Ismail, nakhoda kapal, “ Inilah negeri Semundra, yang seperti sabda nabi salla’llahu’alaihi wa salam.
Kedatangan Islam ke Melaka pula dikaitkan dengan peristiwa Raja Kecil Besar atau juga dikenali sebagai Sultan Muhammad Syah telah diislamkan oleh Nabi Muhammad (s.a.w) melalui mimpi. Dalam mimpi itu, Raja Kecil Besar telah diajar mengucap dua kalimah syahadah, dikhatankan dan diberi nama Islam. Pada keesokan harinya, semua perkara yang dimimpikan oleh baginda menjadi kenyataan dan tubuh baginda turut berbau nawarastu. Dalam Sulalatus Salatin, kisah kedatangan Islam ke Melaka diceritakan pada halaman ke-73.
Maka dayang-dayang pun memberitahu Bendahara. Maka Bendahara pun segera datang, lalu masuk ke dalam istana. Maka dilihat Bendahara raja tiada berhenti-henti daripada menyebut ‘La ilaha I’l Allah. Muhammad –ar-rasullulah.’ Maka kata Bendahara, “bahasa mana yang disebut Raja  ini?. Titah raja, “ semalam beta mimpi berpandangan dengan keelokan hadrat junjungan, Rasullulah salla’llahu’alaihi wasalam. Maka segala mimpi baginda itu semuanya dikatakannya pada Bendahara. Maka kata Bendahara , “ Jikalau benar mimpi raja itu apa alamatnya?”. Maka titah Raja Kecil Besar , “ Alamatnya kalam beta seperti dikhatankan orang, itulah tanda tanda sah hamba bertemu Rasullulah salla’llahu’alaihi wasalam …
KEKUATAN YANG LUAR BIASA
Badang beroleh kegagahan yang luar biasa yang sukar dipercayai dan diterima oleh akal manusia. Badang dikatakan memperoleh kekuatan yang luar biasa setelah dia makan muntah hantu yang selalu mencuri hasil tangkapannya. Kegagahan Badang yang luar biasa itu membolehkannya melakukan kerja-kerja berat dalam waktu yang singkat dan majikannya berpuas hati dengan hasil kerjanya. Kisah Badang memperoleh sifat gagah ada diceritakan dalam Sulalatus Salatin pada halaman ke- 47.
Maka tersebutlah perkataan seorang perempuan duduk berhuma diam di Sayong, ada seorang budak, hambanya bernama Badang, kerjanya berhuma akan tuannya juga. Sekali persetua, pada suatu hari Badang pergi menahan lukah ke hilir pada satu sungai. Pagi-pagi dijenguknya lukahnya itu, dilihatnya hampa, suatu pun tiada isinya, tetapi sisik ikan dan tulangnya ada di tepi sungai itu banyak , sentiasa hari demikian juga. Maka tuannya bersungut katanya , “ Si Badang ini, orang pergi menebas menebang, dia leka dengan sebab mengatakan menahan lukah, seekor ikan pun tiada kupandang, sahaja engkau duduk sama-sam dengan aku laku rupanya,”. Maka Badang pun diam disunguti oleh tuannya di dalam hatinya berkata , “ Jikalau belum kudapat yang makan ikan dalam lukah itu belum puas hatiku,”. Ada pada suatu hari diintainya dari sebalik banir kayu, maka dipandangnya datang hantu terlalu besar panjang, tubuhnya seperti raga dan janggutnya datang pada pusatnya. Maka oleh Badang diambilnya parang dan kapaknya, lalu diterpanya menangkap janggut hantu itu serta katanya “ Engkau inilah makan ikanku dalam lukahku, sekali ini engkau mati olehku,”. Maka hantu itu pun terkejut serta dengan takutnya mendengar kata Badang itu, gementar-gementar hendak berlepas dirinya tak dapat. Maka kata hantu itu , “ jangan aku engkau bunuh, apa kehendakmu akan aku beri”. Maka fikir Badang “Jika aku hendakkan kaya, jikalau aku mati, tuan aku boleh akan dia. Jika akau hendakkan ilmu halimun, dapat tiada aku mati dibunuh orang dan jikalau hendak menjadi Orang Besar-besar, bukan asal aku. Jika demikian baik aku menuntut  minta kuat dan gagah, supaya aku kuat mengerjakan tuanku. Setelah ia fikir, maka kata Badang pada hantu itu , “ Berilah aku kuat dan gagah, segala kayu dan batu yang besar-besar itu dapat aku bantun dengan umbi akarnya dengan sebelah tanganku juga.” Maka kata hantu itu, “ Baiklah, jikalau engkau hendakkan gagah seperti maksud itu, maka makanlah muntahku,”. 
SINGAPURA DILANGGAR TODAK 
Mitos ini mengisahkan tentang peristiwa ikan todak menyerang Singapura. Peristiwa ini berlaku semasa Singapura diperintah oleh Paduka Seri Maharaja. Peristiwa ini telah menyebabkan ramai rakyat Singapura mati kerana ditikam oleh ikan berkenaan. Paduka Seri Maharaja mengarahkan semua rakyat berkubukan betis. Akan tetapi, cara berkenaan telah menyebabkan kematian rakyat negeri tersebut semakin meningkat. Akhirnya, serangan ikan todak tersebut berjaya diatasi oleh kebijaksanaan seorang budak yang menyarankan penggunaan batang pisang sebagai kubu. Penceritaan tentang Singapura dilanggar todak ada pada halaman ke-67, dalam Sulalatus Salatin.
Hatta tidak berapa lama antaranya, maka datanglah todak menyerang Singapura, berlompatan lalu ke parit. Maka segala orang yang di pantai itu banyak mati dilompati oleh todak itu, barang yang kena terus menerus olehnya. Maka tiadalah dapat orang berdiri di pantai itu lagi. Maka gemparlah orang berlari-larian ke sana ke mari, semuanya mengatakan “Todak datang menyerang kita, banyaklah sudah mati ditikamnya. Maka Paduka Seri Maharaja pun segera naik gajah, lalu baginda keluar diiringkan segala menteri hulubalang sida-sida bentara sekalian. Setelah datang ke pantai, maka baginda pun hairanlah melihat perihal todak itu, barang yang kena dilompatinya sama sekali matilah. Maka terlalulah banyak orang yang mati ditikam todak itu. Maka baginda pun menitahkan orang berkotakan betis, maka dilompati oleh todak itu, terus berkancing ke sebelah. Adapun todak itu seperti hujan, usahkan kurang, makin banyak orang mati. Syahadan, pada antara itu, datanglah seorang budak berkata”Apa kerja kita berkotakan betis ini? Mendayakan  diri kita. Jika berkotakan batang pisang alangkah baiknya?” setelah didengar Paduka Seri Maharaja kata budak itu, maka titah baginda, “ Benar seperti kata budak itu,” maka dikerahkan baginda rakyat mengambil batang pisang diperbuat kota. Maka dikerjakan oranglah berkotakan batang pisang. Maka segala todak yang melompat itu lekatlah jongornya, tercacak kepada batang pisang itu, dibunuh oranglah bertimbun-timbun di pantai itu…
KEPIMPINAN DAN KENEGARAAN DALAM SULALATUS SALATIN
Sulalatus Salatin menggambarkan kisah raja Melaka yang berasal dari keturunan Raja Iskandar Zulkarnain. Kehebatan Raja Iskandar Zulkarnain terbukti melalui kegagahan dan keberanian baginda menakluk negeri Kida Hindi. Seterusnya, baginda berjaya mengislamkan beberapa orang pemerintah dan rakyat di negeri tersebut melalui perkhawinan antara baginda dengan Puteri Syarul Bariyah. Kelebihan yang terdapat melalui jurai keturunan Raja Iskandar Zulkarnain memperlihatkan bahawa keturunan raja- raja Melaka berasal dari raja yang besar, gagah serta terkenal. Hal ini secara tidak langsung mengangkat martabat raja-raja Melayu. Dalam naskah Sulalatus Salatin pernyataan yang menunjukkan penaklukan Iskandar Zulkarnain terhadap negeri Kida Hindi. Pernyataan tersebut adalah seperti yang berikut:
A’alam ketahui olehmu ,pada zaman dahulukala, dan pada masa yang telah lalu, kata yang empunya ceritera, bahawa Raja Iskandar, anak Raja Darab, Rom bangsanya, Makaduniah nama negerinya., Zulkarnain gelarannya, sekali persetua baginda berjalan hendak melihat matahari terbit, maka baginda sampai pada suau bi’at, negeri Hindi. Maka ada seorang raja di tanda Hindi, terlalu besar kerajaannya, setengah negeri Hindi itu dalam tangannya, namanya Raja Kida Hindi. Setelah ia mendengar Raja Iskandar datang, maka Raja Kida Hindi pun menyuruhkan Perdana Menteri menghimpunkan segala rakyat dan raja-raja yang takluk kepadanya. Setelah sudah kampung semuanya maka dikeluarinyalah oleh Raja Kindi akan Raja Iskandar maka setelah bertemulah segala rakyat antara kedua belah pihak itu, lalu berperanglah, terlalu ramai seperti yang ada dalam Hikayat Iskandar itu. Maka alahlah Raja Kida Hindi Raja Kida Hindi itu oleh Raja Iskandar, ditangkap hidupnya oleh Raja Kida itu, maka disuruhlah oleh Raja Iskandar membawa iman, maka Raja Kida Hindi pun membaaa imn, maka Raja Kida Hindi pun membawa iman, maka Raja Kida Hindi pun membawa imanlah dan jadi Islam , dalam agama Nabi Ibrahim Khalilu ‘illah alahai salam. ..   
                                                                      (Sulalatus Salatin, : 9)                                                                 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan