Falsafah ketaatan dirujuk kepada beberapa
orang tokoh yang disebut dalam karya ini, antaranya ialah Demang Lebar Daun,
Hang Tuah, Bendahara Paduka Raja, Hang Nadim dan Bendahara Seri maharaja. Demang
Lebar Daun seorang yang taat apabila membenarkan puterinya berkahwin dengan
Seri Tribuana manakal Hang Tuah pula terlalu taat kepada Sultan sehinggakan
rela menerima hukuman dari Sultan setelah difitnah berkelakuan sumbang dengan
dayang. Hang Tuah rela dihukum biarpun beliau tidak bersalah.
“...hatta berapa lamanya datang
hujjat’l-balighah akan Hang Tuah. Maka Hang Tuah pun berkendak dengan seorang
dayang-dayang dalam istana raja; ketahuan pada raja. Maka oleh Sultan Mansur
Syah, Hang Tuah disuruh bunuh pada Seri Nara al-Diraja...”
(Sulalat al-Salatin, halaman 97)
Petikan di atas menunjukkan bahawa Hang Tuah
dihukum oleh raja tanpa usul periksa. Hang Tuah yang taat dan setia pada Sultan
tanpa berbelah bagi merelakan hukuman tersebut ke atas dirinya.
Persoalan kesetiaan rakyat banyak diterapkan
dalam karya agung ini. Setia menjadi satu persoalan pokok yang terpancar
daripada cerita-cerita tradisional. Watak Hang Tuah adalah lambang ketaatan dan
kesetiaan rakyat yang mutlak dan watak ini sebenarnya sekadar mewakili rakyat
berketurunan Melayu dalam menyempurnakan waadat yang termeterai antara Demang
Lebar Daun dengan Sang Sapurba seperti mana yang tercatat dalam Sejarah Melayu.
Dalam episod itu, Demang Lebar Daun bersumpah untuk menumpuhkan segala taat
setianya yang tidak berbelah bagi kepada rajanya, manakala di pihak Sang
Sapurba pula telah bersumpah jika keturunannya menganayai rakyat, akibatnya
negara akan runtuh.
“...maka keduanya pun bersumpah-sumpahlah
barang siapa mengubahkan perjanjiannya itu dibalik Allah Subhanahu wa Ta’ala
bubungan rumahnya ke bawah, kaki tiangnya ke atas...”
(Sulalat al-Salatin, halaman 24)
Baginda
Paduka Raja pula dikatakan taat kepada Sultan apabila akur dan tidak memprotes
apabila anaknya, Tun Besar dibunuh oleh anak sultan apabila bola sepak raganya
terkena dester anakanda Sultan lalu terjatuh ke tanah. Berpegang kepada prinsip
“Adat Melayu tidak pernah derhaka”, maka Baginda Paduka Raja menerima perkara
tersebut meskipun anaknya mati dibunuh akibat perkara yang kecil dan remeh.
Kesimpulan yang dapat dibuat dari falsafah ketaatan ini ialah konsep ketaatan
yang diamalkan terlalu keterlaluan dan terlalu mengagung-agungkan sultan
biarpun tindakan sultan tersebut adalah salah dan melampau.
Falsafah
yang kedua ialah ‘waad’. ‘Waad’ merupakan kontrak sosial antara Demang
Lebar Daun dan Sang Sapurba. Jika ‘waad’ ini dilanggar, maka pelbagai
bencana akan menimpa seperti menghidapi penyakit kerdal. Oleh itu, wujudnya
perkara tulah dan daulat. ‘Waad’ ini dianggap sebagai suatu kontrak atau
perjanjian di antara golongan pemerintah dengan rakyat. Terkandung pelbagai
perjanjian yang bertimpal balik. Contohnya, rakyat tidak boleh menderhaka dan
perlu taat kepada raja dan raja juga tidak boleh menzalimi rakyatnya. Rakyat
tidak boleh menderhaka dan perlu taat kepada raja. Perjanjian ini dapat
membuatkan rakyat tunduk dan patuh kepada raja dan sekiranya tidak patuh,
mereka akan ditimpa bencana.
“... Jikalau anak patik tuanku pakai, nescaya
kedal ia. Tetapi jikalau tuanku mau akan anak patik itu maulah Duli Yang
Dipertuan berwa’ad dengan patik. Maka patik persembahkan anak patik ke bawah
Duli Yang Dipertuan...”
(Sulalat al-Salatin, halaman 23)
Falsafah
ketiga ialah falsafah keadilan. Contohnya, Sultan Muzaffar Syah wujudkan
undang-undang untuk mengelakkan menteri melakukan kesilapan. Ganjaran kepada
kesilapan adalah hukuman. Dalam kitab ini, tidak banyak yang ditonjolkan
mengenai sikap raja yang adil. Ketidakadilan raja juga dengan beraninya
ditonjolkan oleh Tun Sri Lanang. Beliau patut dipuji kerana tidak hanya
menceritakan kebaikan sahaja, malah turut menceritakan kezaliman raja terhadap
rakyat dan pembesar-pembesarnya. Terdapat banyak peristiwa yang mempamerkan
ketidakadilan raja.
“...maka sahut Sultan Mudzaffar Syah, “Beta
ini hamba ke bawah Duli Yang Dipertuan. Yang hamba itu sekali-kali tiada
melalui kehendak tuannya, jangan pada jahat sekalipun, tambahan pula
sepenuh-penuh karunialah junjung...”
(Sulalat
al-Salatin, halaman 263)
Berdasarkan petikan di atas menjelaskan bahawa
Sultan Mudzaffar Syah mewujudkan undang-undang untuk mengelakkan menteri
melakukan kesilapan. Baginda murka terhadap bendahara kerana tergesa-gesa dalam
meghukum Sang Setia.
Falsafah
seterusnya ialah adat. Adat merupakan peraturan yang diamalkan sejak
turun-temurun. Adat perlu dipatuhi. Dalam kitab ini terdapat banyak adat Melayu
yang diamalkan oleh golongan diraja dan golongan rakyat. Ada antaranya masih
digunapakai dan ada juga di antaranya diubahsuai supaya sesuai dengan peredaran
zaman.
“...maka kata segala anak buah bendahara,
“Sahaya semua hendak balaskan kematian syaudara sahaya.” Maka kata bendahara,
“Kerana isti’adat hamba Melayu tiada pernah derhaka...”
(Sulalat al-Salatin, halaman 116)
Berdasarkan
petikan di atas menggambarkan ketaatan rakyat kepada raja sehingga tidak mahu
berganjak dari adat Melayu iaitu “Adat Melayu tidak pernah derhaka”. Namun,
pada zaman sekarang, adat itu tidak digunakan dan tidak dipraktikan langsung
oleh rakyat. Hal ini demikian kerana raja dan rakyat mempunyai kepentingan dan
kekuatan tersendiri dan saling memerlukan antara satu sama lain. Konsep “Adat
Melayu tidak pernah derhaka” sudah berubah pada masa sekarang.
Falsafah yang kelima ditunjukkan ialah
falsafah kekuasaan. Karya agung ini terlalu banyak menceritakan kekuasaan raja.
Raja sangat berpengaruh dari segala sudut. Raja berkuasa menitahkan apa sahaja
kepada rakyat dan rakyat wajib menurutnya jika tidak mahu dihukum. Oleh itu,
dapat dilihat kuasa raja sebagai kuasa mutlak yang terlalu banyak menindas golongan
rakyat. Kandungan karya agung ini mempamerkan sikap raja yang kejam dan sanggup
berbuat apa sahaja demi mendapatkan sesuatu. Raja pada zaman dahulu terlalu
berkuasa sehingga bertindak di luar batas kemanusiaan. Oleh itu, tidak
hairanlah mengapa rakyat begitu patuh kepada raja biarpun diperlakukan dengan pelbagai
kekejaman.
“...maka syahut orang muda-muda tiga orang
itu, “Adapun kami ini bukan daripada bangsa jin dan peri. Bahawa kami daripada
anak cucu Raja Iskandar Zulkarnain...”
(Sulalat al-Salatin, halaman 21)
Satu perkara yang tidak boleh dinafikan dalam
karya-karya tradisional Melayu ialah raja diletakkan pada kedudukan yang
tinggi. Keagungan raja dan negara diangkat menjadi persoalan utama dalam
karya-karya kesusasteraan. Oleh itu, raja di diberikan gambaran-gambaran hebat
termasuklah diwarnai dengan unsur-unsur dongeng dan mitos. Contohnya,
mengaitkan nasab raja-raja Melaka dengan Iskandar Dzulkarnain dari Makadunia
seperti petikan di atas.
Falsafah
keenam yang ditonjolkan ialah keberanian. Keberanian raja merujuk kepada
keberaniannya menjajah dan menakluk negeri lain untuk meluaskan pengaruh
jajahannya. Berdasarkan karya agung ini, turut menceritakan mengenai sikap
keberanian ketokohan keberanian Hang Tuah. Hang Tuah digambarkan sebagai
seorang yang sangat hebat. Secara logiknya, sesebuah negeri tidak akan dapat
mempertahankan kewujudannya tanpa kehadiran seorang pahlawan yang hebat dan
terbilang. Kehebatan watak tradisional melibatkan gambaran ciri fizikal bentuk
tubuh badan mereka dan ketangkasan mereka di medan pertempuran khususnya dalam
pertarungan senjata, misalnya watak Hang Tuah yang memiliki sifat kepahlawanan
yang tiada tolok bandingnya.
“...maka dipersembahkan orrang kepada Sultan
Mansur Syah bahawa Jawa itu sudah mati; Hang Tuah membunuh dia. Maka Sultan
Mansur Syah memanggil Hang Tuah, diberi baginda persalinan...”
(Sulalat al-Salatin, halaman 97)
Selain itu, gambaran kehebatan dengan bantuan
atau dengan ciri-ciri tambahan seperti penguasaan ilmu muslihat perang,
dibekalkan senjata luar biasa atau sifat-sifat peribadi dan tabiat yang
tertentu. Aspek kepahlawanan yang digambarkan dilihat atau dinilai berdasarkan
kaca mata sezaman. Oleh sebab pada zaman itu kudrat fizikal adalah segala-galanya
dalam usaha mempertahankan maruah diri dan bangsa umumnya.
Falsafah
yang seterusnya ialah falsafah nilai dan etika. Etika dan nilai yang digarap
dalam karya agung ini diwarisi rakyat. Selain itu, kitab ini juga menggariskan
tugas-tugas raja dan pembesar dan peranan-peranan rakyat. Oleh itu, taat dan
setia perlu ditumpahkan kepada raja sepenuhnya. Tanpa peraturan manusia akan
hidup dalam keadaan terumbang-ambing dan tidak teratur. Peraturan dan hukum
akan mengawal tingkah laku dan perbuatan manusia. Kedatangan Islam ke alam
Melayu telah menyedarkan masyarakat
Melayu akan perlunya satu panduan, khususnya tentang ilmu ketatanegaraan
berlandaskan nilai dan norma yang dipersetujui bersama atas landasan agama
Islam. Panduan untuk raja, pembesar dan rakyat secara tidak langsung digarab
oleh penulis dalam karya sastera ini. Pengarang menyelitkan kritikan halus
sebagai panduan seperti dalam kisah kegagalan peminangan Puteri Gunung Ledang
yang menempelak kerakusan nafsu Sultan Mahmud.
Kesimpulannya, secara keseluruhan dapat dilihat betapa karya agung ini bersifat sejagat dan menyeluruh. Namun, terdapat unsur-unsur mitos yang seakan-akan tidak masuk akal di dalam karya ini. Kekuasaan yang ditonjolkan oleh raja secara melampau dan juga kezaliman raja menunjukkan betapa tidak adilnya raja pada suatu ketika dahulu. Pepatah Melayu menyatakan “adat Melayu tidak menderhaka” begitu terserap dalam masyarakat Melayu pada ketika masa dahulu. Selain itu, banyak unsur pengajaran telah dimasukkan ke dalam buku ini dengan tujuan untuk memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada raja-raja Melayu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan